Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Mjölner 1 är belägen i hörnet av Vanadisvägen och Sveavägen i Stockholm. Fastigheten har två entreér, en från Vanadisvägen 2 och en från Sveavägen 129.

I föreningen finns 44 bostadsrättslägenheter samt 1 mindre hyresrätt. Föreningen hyr även ut 3 butikslokaler samt 1 garage. Butikslokalerna är uthyrda till FHR Parts AB, Nilssons Idrottspriser och AV Ljudtjänst. Varav den sistnämnda även hyr föreningens garage.

Till föreningen finns en möblerad innergård att nyttja för medlemmarna samt en yttre gård med 8 stycken parkeringsplatser. Där 7 av parkeringsplatserna hyrs ut till medlemmar och 1 till FHR Parts AB.

Föreningens historia

Fastigheten har mellan åren 1928–1994 ägts och förvaltats av de boende under namnet Bostadsföreningen Mjölner u.p.a. 1995 ombildades Bostadsföreningen till en mer modern förvaltningsform genom att bli Bostadsrättsföreningen Mjölner 1.

Föreningen bildades 1991 och tog över ägandet av fastigheten 1995. Då bestod föreningen av 41 lägenheter varav 40 av dessa gjordes om till bostadsrätter och 1 förblev hyreslägenhet. Senare samma år gjordes föreningens vindar om till 4 stycken bostadsrätter vilket ökade föreningens boyta samt bostadsrätter till dagens 44 stycken.